Am vizitat Salina Slănic de 3 ori, prima dată în 1998, la scurt timp după ce a fost închisă 4 ani (aveam 9 ani și voiam să văd chestii neobișnuite), apoi în 2005, apoi din nou în 2008, și am rămas cam dezamăgit. Ultima dată am vizitat în scop mai tehnic, înarmat cu cameră foto și o lanternă de 30 cm, pentru a studia „construcția” inclusiv camerele neiluminate, fără a fi interesat de muzeu și ce mai e înăuntru. Am desenat planul și o reprezentare 3D a salinei pe care vi le prezint aici.
Rog cei care au vizitat sau vor vizita în curând salina, să lase commentarii, să facă eventuale corectări și să clarifice câteva mistere. Dacă sunteți angajat al salinei, v-as ruga să mă contactați pentru a împartăși informații.
Aventură la Slănic din 2008
Având înternet, am căutat prețul și orarul de vizitare, ATÂT, ca să nu-mi pierd interesul de vizitare. Pe internet cât și pe bannerele din oraș scria că se vizitează până la 17:00, dar surpriză, la intarea în salină scria că programul e până la 15:00. Eu am ajuns la 14:00 și am crezut că la 15:00 e ultima coborâre și e permis să mai stăm 2 ore până la ora inchiderii. Nu am stat la coadă, ne-a băgat în lift imediat (era în cursul săptămânii).
Am dat un tur pilonului central, studiind salina, iar când să dau al doilea tur sa fac și poze (cu frica de a fi amendat – la intrare scrie de o taxă de fotografie, cine nu o plăteste la intrare, vă plăti de 10 ori la ieșire), a venit un angajat și a zis sa ne strângem la lift că în 30 minute se închide (a zis și că putem face poze, nu va comenta nimeni, de fapt toată lumea făcea poze). Am dat și un al doilea tur și am făcut câteva poze dar fiind făcute în graba și fără trepied, nu are rost să le postez aici.
După salină am mai stat 2 ore prin Slănic pentru a face harta și număra apartamentele și am facut niste poze prin oras.
După ce m-am întors acasă, m-am uitat mai mult pe internet și am citit blogurile și comentariile altora. Observ că majoritatea care au fost doar la Slănic, laudă salina și critică orașul, pe când cei care au fost și la alte saline gen Praid sau Târgu Ocna, critică absolut totul. Cel mai criticat e programul de vizitare prea scurt, plus site-urile care induc în eroare. Norocul meu ca sunt din Ploiești, am ajuns la 14:00 și am putut sta 1 oră în subteran, dar alții au venit de la sute de km și au ajuns după ora inchiderii dezamăgiți.
Părerea mea:
Orașul e o mizerie, dar totuși mai puțin plictisitor ca salina.
Dacă în 1998 salina era cam goală, în 2005 am găsit terenuri de sport, bar, leagăne, etc. În 2008 unele din acestea nu mai erau, nu prea ai ce face în salină. Idioții care administrează salina nu au chef deloc de investiții! Habar n-au cat potential turistic are… La Salina Turda s-au făcut investiții de 6 milioane euro și s-a redeschis în ianuarie 2010, iar la Slănic nu se face nimic deși e cea mai mare salină din Europa.
Conform salrom.ro, mina a avut 166.000 vizitatori în 2011… Cam puțin!
Detalii tehnice
Ocna din Vale
Exploatare: 1819-1865.
Arhitectură: clopot cu adâncimea de 87-90 metri conform Salrom sau 145 metri conform secțiunii.
Ocna din Deal
Exploatare: 1838-1865.
Arhitectură: clopot cu adâncimea de 96 metri conform Salrom.
Mina Carol
Exploatare: 1881-1935.
Arhitectură: 3 camere cu profil ogival, a 4-camera cu profil trapezoidal ca extensie.
înălțime: în jur de 80-90 metri (estimare după schemă), 96 metri confirm Analele Academiei 1942
Lățime: în jur de 50 metri (estimare după schemă).
Mina Mihai
Exploatare: 1912-1943.
Deschisă publicului în anii 1980, doar în perioada concursurilor de aeromodelism.
Arhitectură: 6 camere cu profil trapezoidal.
Înălțime 60 sau 66 metri.
Lățime 37 metri la baza, 12 metri la tavan.
Mina Unirea
Exploatare: 1943-1970 (construcția începută în 1938).
Deschisă publicului în 1972.
Arhitectură: 14 camere cu profil trapezoidal, a 15-a cameră în proiect nerealizată.
Înăltime: 54 metri, tavanul fiind la 26 metri sub podeaua minei Mihai.
Lățime: 32 metri la bază, 10 metri la tavan.
Suprafața: 78.000 sau 80.000 metri pătrați.
Adâncime: 208 metri, jumatatea estică a salinei e cu 2.2 metri mai jos decât capătul de jos al liftului. Nu știu unde e măsurat 208 metri.
Planul minelor Carol și Mihai și al celor 2 ocne (sursa: calatoruldigital.ro) și secțiune (sursa Panoramio – Mihai Druga)
Alte informații:
Sarea din sarnițele României (1894) – pagina 38-40
Analele Academiei Române (1942) – paginile 237-246
Rezulatele studiului meu + comentarii la ce se vorbește pe alte bloguri
Se zice că Salina are 14 camere și e adeseori criticată că „doar cele 4 din jurul pilonului central sunt vizitabile”. În realitate 9 camere și cam 80% din volumul salinei e vizibil fără a sări gardurile cu accesul interzis. Destul pentru un turist obisnuit!
Vizitarea este restrictionată la un circuit în jurul pilonului central de faptul că camerele 5, 7 si 14 nu au fost excavate până la acelasi nivel cu restul, făcând imposibilă circuitul celorlalți piloni, camera 11 e închisă pentru că s-a prabusit o bucată din tavan. Restul camerelor se infundă, sau nu e nimic amenajat care să merite atenția turiștilor.
Recent s-a deschis accesul în camerele 7 și 14. În camera 14 se observă multe cavități în pereți, blocuri de sare care erau în pericol să cadă au fost date jos și probabil după câțiva ani în care nu s-a mai prăbușit nimic, s-a decis că camera e sigură pentru turiști.
Unele surse spun că ar avea 15 camere. Secțiunea din poza de mai sus arată încă o camera în zona estică, care a fost în proiect dar nu s-a mai realizat (decât tunelul de la tavan). În salină, vizavi de lift se află acest plan care arată că camerele estice 8-9-10 ar fi legate între ele și astfel ar 8 piloane în loc de 4. În realitate e doar un tunel de ~5 metri latime, vizibil din camera sanatoriului, care probabil se și înfundă.
Eu am vrut să desenez planul CORECT al salinei, aș fi vrut să vad TOT, inclusiv camerele 7, 8, 14 (mai ales camera 8 care în cartea „Valea Prahovei” apare ca fiind mult mai lungă decât în planul meu. Îmi pare rău că nu am sărit gardurile, din plăcerea de a respecta panourile „accesul interzis, pericol de bla bla”.
Cine a vizitat salina înainte de 1994, îl rog să mă contacteze! Vreau să știu cum arăta atunci comparat cu acum, câte camere erau accesibile publicului, cele 2 lacuri existau sau au fost construite în perioada de închidere 1994-1998 pentru drenaj?
Puțul de intrare cu liftu electric e pe camera vestică. Pe camera estică (lângă sanatoriu) mai e un puț, unul dezafectat, acționat cu aburi. De ce sunt 2 puturi: pentru că deasupra minei Unirea, mai sunt 2 mine construite anterior Carol și Mihai, fiecare cu put propriu, între cele 2 mine există un tunel de legătură accesibil prin niște scări, pentru a face accesibilă inspecția periodică a minei Carol după dezafectarea puțului estic.
La suprafață la 100 metri în spatele clădirii liftului curent se poate vedea un acoperiș din tablă la 1-2 metri de sol, acela acoperă puțul liftului cu aburi. De asemenea pe câmpul dintre cele 2 puțuri se pot vedea 2 grupuri a câte 3 plansee de beton, ele acoperă puțurile celor 2 ocne conice.
În 2013 când am publicat acest articol pe site am căutat mai multe informații și am descoperit calatorie.transalpinbike.ro/arhiva/slanic-feb-2013/index.php (site dispărut) și existența unui tunel de 3km lungime, care teoretic oferă access auto în Mina Unirea, ieșirea find 1 km mai spre sud, în incinta la Salina Nouă. Cu alte cuvinte, din tunelul de access în exploatarea noii saline s-a făcut o ramificație care coboară în zig-zag până la Mina Unirea. Tunelul nu e dechis publicului în mod normal. Acest video filmat de la intrarea în tunel până în salină (puteți vedea câteva mașini parcate în Mina Unirea adică au coborât cu mașina 208 metri!).
Într-adevăr în 2008 am vazut personal o gaură în camera 9 în peretele estic, dar fiind intuneric am crezut că e înfundată și nu mi-a trecut prin gând că ar comunica cu suprafața. Nu are legătură! Tunelul a fost construit după accidentul din 2011 și se află în camera 8 pe peretele sudic.
Tunelul de acces auto construit în 2011
O poză similara cu asta am văzut-o eu în 2014 și nu înțelegeam cum au ajuns mașinile în salină
Camera 3 (cea unde se află liftul) observați că 3-4 felii de la bază nu au fost excavate până la peretele vestic
Camera 11 (tavanul prăbușit)
Nu intentionez să umplu site-ul meu cu poze din salină, sunt destule poze pe internet. De exemplu albumul lui József Földi.
Drumul catre Mina Unirea se face cu microbuzul prin salina noua, care inca in exploatare
Stiri
Pe puțul liftului există o scară de lemn folosită de angajați pentru inspecție, se poate ajunge la balconul de la tavan, în mina Mihai și la suprafață. Dar nu e tocmai o cale de evacuare a turiștilor deoarece puțini oameni pot urca scări care echivalează unui bloc de 70 etaje!
Pe 3 Iunie 2011 o defecțiune la lift a blocat 50 copii în subteran pentru 1 oră (sursa: stirile PRO TV și alte ziare), un blogger dorin.craiova-maxima.ro scria că e riscant să fi în salină în caz de cutremur, eu zic vizitarea salinei e 100% sigură. Cutremurele afectează doar ce e la suprafață, iar o posibilă surpare s-ar produce întâi în mina Mihai, mai mare, mai aproape de suprafață și aflată fix sub albia râului Slănic.
După incidentul din 2011 a început construcția tunelului auto care leagă mina Unirea de Salina Nouă. Tunelul auto a permis organizarea de evenimente în salină imposibile anterior, precum concursul cu 300 biciclete desfășurat pentru prima dată pe 24 Februarie 2013, de asemenea MasterChef sezonul 2014 episodul 9 a fost filmat în salină pe 13 mai 2014 (anunț oficial + video).
Dacă vă întrebați de ce se mai folosește liftul antic când există tunel auto: liftul e încă cea mai rapidă cale de access. Tunelul e un drum plin de denivelări fiindcă a fost făcut pentru camioanele de exploatare și pentru evacuare în caz de urgență, NU pentru acces turistic.
Pe 6 august 2014 roata pe care stă cablul liftului s-a rupt, cablul căzând de pe roată pe ax și astfel liftul a căzut în gol 1 metru. Turiștii au fost evacuați noroc cu tunelul construit cu 2 ani în urmă. Salina a fost închisă până pe 12 August 2014 când s-a redeschis, liftul nu mai e funcțional iar accesul se face cu microbuze prin salina nouă unde se pot vedea muncitorii care extrag sarea, apoi prin tunelul dintre mine. Coborârea cu microbuzul durează 15 minute în loc de 2 minute coborârea cu liftul, se stă la coadă câte 1-2 ore și se poluează salina căreia i se face reclamă că are cel mai curat aer din lume.
Pe 24 Noiembrie 2015 salina a fost închisă din nou după incendiul de la Colectiv, pentru că nu avea autorizație ISU, și redeschisă pe 24 Februarie 2016.
În 2018 liftul e incă nefuncțional.
Mistere de rezolvat
Conform planului din 1938, există tunele de legatură între minele Carol și Mihai și cele 2 ocne, dar cum ocnele sunt la adâncimi diferite, cum se face accesul (cum se faceă, este posibil ca în prezent ocnele să fie inundate și inaccessibile).
Cum arată mina Carol? Dacă din mina Mihai se găsesc câteva poze căutând pe google „aeromodelism Slănic”, din mina Carol nu se gasește nimic. Fiind cea mai mare, de ce nu se fac concursurile de aeromodelism acolo? Probabil pentru că e făcută cu ciocanul și nu cu masini de tăiat sare, astfel podeaua nu e plană, și lipseste o cale sigură de access (accesul se face prin mina Mihai urcând niște scări din lemn).
Cum s-au alungit puțurile de extracție când exploatarea progresa cu câte o felie de 2.2 metri? Fiindcă lifturile sunt legate între ele cu un singur cablu, trebuia schimbat (alungit) cablul după fiecare felie excavată?
Când s-a închis puțul de extracție estic (cel cu abur)? A fost vreodată folosit pentru accesul turiștilor? Domnul de la lift mi-a zis că putul nu mai merge din era exploatării (1943-1970), dar bunicii mei mi-au zis că în anii 1970 au coborât „pe putul de lângă sanatoriu”. Care-i adevărul?
În stânga intrării normale în salină există „tunelul de sare„, de care nu știam când am vizitat salina, iar când s-a construit tunelul auto de 3 km, pentru moment am crezut că pe acolo se intră cu mașina. Aș vrea să știu unde duce tunelul de sare de la suprafață (probabil se înfundă) iar în acest caz, când și în ce scop a fost construit? Update: un vizitator al site-ului mi-a zis în 2016 că el vizitase tunelul în 1998 și ducea la 2 puțuri cu scări, se presupune că și pe acolo se poate intra în salină, pentru inspecție, eventual cale de evacuare a minerilor în caz că se defecta liftul.
Calea de acces auto, e o cale de iesire in caz de urgenta si a fost construita dupa incidentul cu blocarea liftului si a 50 de copii in mina. Asa ca nu e nici un mister. De ce era riscanta vizitarea? Exact pentru motivul pentru care s-a construit tunelul de evacuate de urgenta. In mod normal existau 2 lifturi, dar unul a fost blocat atunci cand apele au navalit pe putul liftului si au inundat mina. Ulterior a fost inchisa mai multi ani si chiar se dorea abandonatea ei. Ulterior s-a gasit o solutie, putul a fost camasuit cu beton, la fel si albia raului si a ramas o singura cale de acces, un singur lift.
Wow! Deja am un comment… am pagina publica de doar 3 ore.
Inca nu-mi vine sa cred ca in Romania poti construi un tunel de 3 km in maxim 1 an si jumatate. Credeam ca putul de evacuare la care referi la blogul tau va fi PUT adica VERTICAL. Tot nu inteleg, cand a fost blocat putul estic? Pe blogul tau ai scris ca inundatiile au fost pe putul vestic (cel actual). Daca tu zici ca a fost blocat si cel estic la inundatiile din 1994-1998, si ca anterior erau ambele puturi in uz, ai putea sa-mi explici de ce nu exista gura putului, casa liftului, etc (la suprafata)?
BTW, putul estic nici macar nu e la nivel cu podeaua camerei in care da, e cu 2.2 metri mai sus, nu cred ca a fost folosit vreodata pentru accesul turistilor.
„In toamna anului 1994 complexul minier devine impracticabil, umare a fenomenului natural de dizolvare a sarii sub actiunea apelor freatice si pluviale, care dreneaza pe Putul 23 august si inunda mina Unirea.”
Nu stiu exact care e acest put? Poate tu stii mai multe.
„Debitele apelor scapate pe put, de agresivitate catastrofica, creaza caverne imense incat specialistii veniti pentru evaluarea dezastrului pleaza pentru inchidere obiectivului. Ideea salvatoare apartine cercetatorului Scrob Eugen de la ISPH Bucuresti …”
Am citat dintr-un material de prezentare a obiectivului.
Exact… putul vestic (23 August) a fost afectat de inundatii, iar cel estic era abandonat de mai mult timp.
Eu NU cred ca salina a functionat vreodata ca muzeu cu ambele puturi cum zici tu „Un al doilea put s-a prabusit si este inutilizabil ca urmare a scaparii apelor pluviale pe put”, „Dupa aproape 10 ani in care salina a functionat doar cu un put de acces”
Nu cred ca sugerez ca mina a functionat in program turistic cu doua puturi de acces, ci doar ca era normal sa functioneze cu 2 puturi de acces. Cat de scapat apa pe put, chiar langa putul care nu e folosit, vezi ca a fost o scapare de apa chiar din tavanul minei. E vizibila cu ochiul liber, acum e prezentata ca ceva inedit, de fapt indica ca si dupa lucrarile de care am scris mai sus, exista un pericol. Bine ca apoi la baza, s-a pastrat asa, punandu-se cateva mici sculpturi in sare e doar un paleativ.
Ca pericolul blocatii coliviei pe put a fost redus prin crearea unei galerii de evacuare de urgenta, e corect, dar nu e suficient. Exista in continuare riscuri si le-am enumerat.
pot sa te ajut cu informatii despre mina…lucrez la o firma de alpinism utilitar si efectuam lucrari in mina.. mai exact curatam tavanul si trapezul minei.. te salut
Tu cum de ai ajuns pe site-ul meu, ce ai cautat pe Google mai exact?
Eu ma asteptam sa fiu vizitat de turisti care cauta pe net informatii despre salina, pe cand angazatii salinei nu au nevoie ce sa caute pe net.
CE OCAZIE… ma bucur, ti-am dat add in messenger sa vorbim mai multe. Sau ai putea incepe prin a comenta modelul 3D pe care l-am facut, cat de corect e, in special in camerele unde turistii nu au acces. Ai ceva informatii despre tunele aditionale in zona sanatoriului?
am fost la slanic de 5 ori
prima data de curiozitate ,baia baciului si munele verde
de celelalte ori am fost in grup ,nu pot sa cred ca iti iau bani pentru tot inclusiv 18 lei intrarea in salina pentru un copil de 3 ani
autobuzele aer conditionat nu cred ca au din fabrica
baia baciului ,te duci la namol si caca pluteste
numai prezinta siguranta se vede la un stalp daca asa il pot numi a cazut o bucata imensa de sus
la intrarea unde te lasa microbuzul miroase foarte rau la petrol si se scurge din tavan
tavanul nu prea mai este sigur
de la vechiul lift vine un miros groznic toti ce treceau pe acolo isi puneau mana la nas
lipseste un personal sa iti spuna cat ai voie sa stai acolo ma refer pentru sanatate.
fetita mea a adormit se opreau oameni langa mine si dadeau cu parerea ca este bine alti ca este de rau
daca intru intr-o salina vreau sa scrie macar undeva ca si timp cat este bine sa stai
iar traseul cu microbuzul,gropi,umed,patinaj,si miros groznic de fum de masina
Dar la Salina Slanic ar trebui deschise publicului si minele Mihai si Carol, chiar daca mina Carol e instabila s-ar putea consolida camasuind peretii cu o structura de barne de lemn si metal si o sarma trefilata cum sunt consolidate salile uriase de la salina Krakov din Polonia cu nume ciudat si greu de tinut minte. Si la salina Turda sunt sali cu structura de sprijin in sala lacului si sala crivacului (muzeul de sare subteran)
Mina Carol o fost explorata de un speolog amator de pesteri si de catacombe si de tunele secrete, si postat pe YOUTUBE la clipul „Salina Slanic – mina Carol” numai ca clipul are muzica in loc de sonor si e cam intunecat ca si in clipurile recente „Atlantida de sub Brasov”(2 parti) cu catacombele Brasovului pe VIMEO.
Cat despre lifturi daca sunt greu de reparat trebuia macar sa largeasca puturile sa puna si scari pietonale ca in salinele Soledar din Ucraina si Krakov din Polonia, pentru a nu se cobora numai cu microbuzul.
Mina Unirea e suficient de mare si tot nu sunt multe lucruri care le poti face in mina. Macar s-o amenajeze pe asta calumea precum cea de la Turda, inainte sa deschida si alte mine. Mina e prea adanca ca se se coboare pe scari.
Nu gasesc nici un video sau poze din mina Carol exceptand 1 poza de pe Wikipedia, poti sa-mi dai tu link la acele videouri despre care vorbesti?
Clipul cu mina Carol explorata de acel speolog care explora catacombele Slanicului este pe pagina
„https://www.youtube.com/watch?v=H6NzLco4ICw”
Normal ca trebuiau amenajate minele Unirea si Mihai ca la Turda si ca la Krakow.
Pe langa lift trebuia totusi si o rampa de scari ca cea de la Salina Turda macar pentru evacuare de urgenta.
Da! Trebuia de mult amenajata salina. Mai e si dezavantajul ca pana la salina nu sunt conditii rutiere bune de ajuns, ca din cauza ca pana la Slanic Prahova nu ai autobuz decat din Ploiesti, si nu e la drumul national, si drumul de mers cu masina de la Valeni de Munte e asfaltat precar cu ceva gropi, motiv pentru care turistii nu prea viziteaza statiunea. Turda macar este mai accesibil rutier.
Mai erau si ceva planuri neonorate in imbunatatirea salinei ca: intemeierea unei mine noi la adancimea de 300 metri adancime , mina numita Mina Laguna dar care sa aiba destinatia de accelerator de particule ceva mai mare decat cel de la Magurele, nu deschis publicului, un accelerator de neutrini cel mai mare accelerator de particule din Romania; liftul inca nu a fost reparat si nu are nici rampa aditionala cu scari in putul liftului de acces pietonal cum erau cele doua rampe de la Salina Turda la sala polivalenta (Mina Rudolf) si la accesul la lacul subteran Tereza; in Mina Unirea sunt unele galerii inca nedeschise publicului, unde trebuia multe centre de agrement ca si la marile Mall-uri din lume.
In Slanic filonul de sare coboara si pana la 400 metri adancime. Proiectul „L.A.G.U.N.A” era lansat inca din anul 2013.
In timp de pandemie cand eram in stare de urgenta, erau si unele propuneri ca Salina Slanic Mina Unirea sa functioneze si ca spital de campanie COVID 19 exact cum functiona in America nu stiu ce sala polivalenta uriasa ca spital de campanie la gripa spaniola in 1918 (vezi in imaginile de pe GOOGLE despre acea pandemie), daca numarul infectarilor din Prahova ar fi crescut galopant, desi nu existau conditii propice de utilitati cum ar fi avut expozitia rotunda de la Romexpo daca functiona ca spital de campanie COVID 19.
Avand in vedere situatia precara in lume si adevarurile cutremuratoare despre viitorul omenirii (posibila viitoare pandemie ca si cea de ciuma cauzata de topirea permafrostului, posibil al treilea razboi mondial, sau clima ucigasa planetara). Rog conducerea Salinei Slanic sa faca urgent Mina Laguna promisa cu acceleratorul de particule pe fonduri europene pentru a se realiza cel mai simplu dispozitiv care poate indoi curbura spatio-timp pentru a ne putea intoarce in timp cu 20 ani in urma pentru a schimba cursul timpului ca in filmul „Inapoi in Viitor” de Steven Spielberg deoarece teoria Universului in Coaja de Nuca a lui Steven Hawkins dovedeste ca se poate.
Omenirea este in mare pericol!!!